Anvelope Michelin și cele mai lungi țevi fără sudură din lume, produse la Zalău

Alexandru Moldovan

Zalău, un oraș cu mai puțin de 65.000 de locuitori, poate fi considerat un model de succes din punct de vedere al dezvoltării economice, după ce lideri mondiali în domeniul siderurgiei și anvelopelor au investit în orașul de la poalele Meseșului sute de milioane de euro. Michelin produce la Zalău inclusiv anvelope pentru metrourile din New York, în vreme ce compania Tenaris fabrică aici cea mai lungă țeavă fără sudură din lume.
Cele mai importante companii de pe platforma industrială a Zalăului sunt născute din ‘cenușa’ coloșilor industriali din perioada de dinainte de 1989. Fosta Uzină de Anvelope Zalău este astăzi parte a cunoscutei companii producătoare de anvelope Michelin, iar fosta Întreprindere de Țevi s-a ‘metamorfozat’ în Silcotub, parte a companiei Tenaris, cel mai mare producător de țevi la nivel mondial.
De la negrul de fum ce colora rufele puse la uscat pe balcoanele blocurilor din zonă înainte de 1989, Zalăul este astăzi un punct important pe harta mondială a Michelin, cu o uzină ce produce, printre altele, o anvelopă ce urmează a fi utilizată începând din 2014 în metrourile din metropole precum Paris, Tokyo și New York. Intrarea liderului mondial din segmentul anvelopelor în Zalău a avut loc odată cu achiziționarea de la Tofan Grup a uzinei Silvania în 2001. În prezent, Michelin mai deține în Zalău o unitate de producție de cord metalic, construită integral ca investiție greenfield în 2004.
Uzina Zalău Anvelope a fost fondată în 1977, iar achiziționarea de către Grupul Michelin a însemnat și aplicarea unor noi standarde de calitate, securitate și producție. Uzina de la Zalău produce diverse tipuri de anvelope: anvelope de camion, radiale cu cameră de aer și tubeless, sub mărcile asociate Taurus, Kormoran, Riken, anvelope industriale marca Michelin, anvelope destinate echipării stivuitoarelor, mașinilor și utilajelor care lucrează în minele subterane.
Uzina Zalău Cord furnizează Grupului Michelin cordul metalic, una dintre cele mai importante componente ale carcasei anvelopei. Cordul metalic fabricat la Zalău contribuie la producția de anvelope dintr-o multitudine de fabrici Michelin de pe trei continente: Europa, America și Asia. În uzinele Michelin din Zalău lucrează peste 1.500 de angajați.
‘Încă de la începutul activității sale în Zalău, Michelin s-a dezvoltat într-o manieră durabilă păstrând echilibrul între performanța economică, respectul față de mediu și angajamentul față de societate. Însă această creștere sănătoasă a companiei nu ar fi fost posibilă fără aportul echipei, cea mai valoroasă resursă a noastră, și fără o implicare permanentă în dezvoltarea vieții locale. De la proiecte de educație privind securitatea rutieră la sprijin pentru sănătatea locală, Michelin a încercat de-a lungul anilor să aducă o valoare adăugată în Zalău și să facă o diferență în mai bine’, afirmă Jana Popa, director Michelin România, Platformă Industrială Zalău.
Producătorul de anvelope Michelin fabrică la Zalău o anvelopă utilizată în metrourile din metropole precum Paris, Tokyo și New York, acesta fiind cel mai nou proiect dezvoltat de grupul francez în România. „Anvelopele pentru metrou sunt ultimul proiect, la care am ajuns printr-o permanentă evoluție a ceea ce înseamnă dezvoltarea tehnologică, mașini și dezvoltarea persoanelor, pentru că este una din anvelopele cu grad mare de risc și, deci, de securitate, pentru că lucrează în zone închise, în tuneluri de metru. Le vom furniza pentru marile metrouri din Tokio, Paris și New York, alături de alți furnizori din grupul Michelin. Sunt anvelope ghid. (…) Suntem foarte mândri pentru că e o mare responsabilitate, fiind de foarte mare securitate și siguranță. Dacă într-un tunel explodează o anvelopă este mult mai angoasant decât decât dacă ești pe drum”, afirma la finele anului trecut Jana Popa.
Potrivit sursei citate, fabrica de anvelope din Zalău este unica la nivelul grupului Michelin, dar și la nivel mondial care produce anvelope radiale metal-metal pentru motostivuitoare și lucrări publice.
De peste 10 ani, Michelin a reușit să sprijine comunitatea din Zalău prin implicarea sa în diferite proiecte realizate printr-o colaborare solidă și pe termen lung cu autoritățile locale, afirmă oficialii companiei. Deoarece linia strategică de implicare socială a companiei Michelin la nivel global este securitatea rutieră, de-a lungul anilor, în această direcție, au fost organizate multe campanii educaționale în colaborare cu Poliția locală și cu școlile și grădinițele din Zalău. Printre proiectele ce au vizat creșterea securității rutiere se numără: ‘Zilele Siguranței Rutiere’ — eveniment pentru întreaga familie, ‘Michelin Junior Bike’ — un eveniment care se adresează tinerilor bicicliști, ‘Eu și strada!’ — un eveniment pentru elevii de liceu, pietonii de azi și șoferii de mâine, sau ‘Verifică presiunea!’ — un eveniment pentru șoferi.
Compania Michelin plătește anual taxe de peste 15 milioane de euro la bugetul României, producătorul de anvelope investind în cele trei uzine cu 3.000 de angajați pe care le deține în prezent în țara noastră peste 300 de milioane de euro de la începutul lui 2001, potrivit Janei Popa, director Michelin Zalău.
Istoria locală a companiei Silcotub pornește din 1 martie 1977, când, prin decret prezidențial, s-a înființat Întreprinderea de Țevi Zalău, care a început producția în 1983. Din 1991, odată cu transformarea în societate pe acțiuni, întreprinderea și-a schimbat numele în Silcotub S.A, iar în 1999 societatea a fost privatizată. Din 2004, Silcotub face parte din compania Tenaris. Respectând identitatea și istoria locală, așa cum face în întreaga lume, compania a denumit noua sa divizie de producție din România TenarisSilcotub.
‘Astăzi, TenarisSilcotub este cel mai important producător român de țevi fără sudură cu diametre mici, activ în șapte orașe din România, cu o echipă de peste 1.600 de oameni: cei mai mulți, aproximativ 1.200, lucrează în cadrul fabricii de țevi din Zalău. TenarisSilcotub mai include oțelăria din Călărași și fabrica de prăjini de pompare din Câmpina, centre de servicii în Ploiești și Cluj-Napoca, centrul de colectare a fierului vechi din Popești Leordeni și birouri comerciale în București’, afirmă Olivera Iezdimir, responsabil de comunicare în cadrul companiei.
Din Zalău, TenarisSilcotub exportă în întreaga lume produse premium, utilizate în industriile de petrol și gaze, industria energiei, în domeniul auto precum și în alte domenii specializate.
Potrivit sursei citate, de la preluarea Silcotub SA, Tenaris a investit peste 300 de milioane de dolari în fabrica din Zalău, având ca prioritate absolută siguranța echipei și condițiile de muncă, urmate de retehnologizare și capacități noi de producție, pentru a crea produse de calitate superioară, ce aduc valoare adăugată mare clienților săi.
În 2012, la Zalău a fost inaugurată linia de finisare a țevilor folosite în industria energetică, în urma unei investiții de 60 de milioane de dolari. Aceasta are capacitatea de a produce cele mai lungi țevi fără sudură din lume, de 26 de metri, produse cu o rezistență deosebită la presiuni și temperaturi înalte, pentru aplicații în cazanele centralelor termoelectrice de ultimă generație.
În 2013, a fost pusă în funcțiune noua linie dedicată finisării țevilor cu conexiuni premium, ce sunt utilizate de companiile petroliere în operațiuni în medii dificile precum offshore, la mare adâncime, corozive, în puțuri cu temperaturi și presiuni ridicate. Investiția s-a cifrat la 62 de milioane de dolari.
Pentru anul în curs, una dintre investițiile strategice ale TenarisSilcotub este TenarisUniversity, locul în care toți angajații companiei vor putea accesa programele de dezvoltare profesională.
‘TenarisSilcotub crește alături de comunitățile locale în care activează. De aceea, compania investește anual circa un milion de dolari SUA în inițiative de dezvoltare socială; 55% din această sumă merge înspre educație, un domeniu strategic pentru că poate genera schimbare pe termen lung. Programele companiei susțin dezvoltarea educației tehnice la toate nivelele și răsplătesc excelența. În Zalău, compania a investit aproximativ 500.000 USD în două laboratoare școlare cu profil tehnic: unul de pneumatică și hidraulică, deschis în 2013 la Liceul tehnologic ‘Mihai Viteazul’, și unul de electronică și automatizări, inaugurat în 2014 la Colegiul Național ‘Alesandru Papiu Ilarian’. Ambele spații sunt accesibile tuturor elevilor din județ care studiază aceste specializări și urmăresc să le ofere tinerilor cunoștințe teoretice la zi dar și experiență practică solidă, folositoare într-o viitoare carieră într-o companie industrială. Alte domenii în care TenarisSilcotub investește pentru dezvoltare socială sunt: sănătate — prin investiții în infrastructura medicală, dar și prin promovarea unui stil de viață sănătos — Ziua Sportului TenarisSilcotub în Zalău și Călărași, cultură — inclusiv prin organizarea festivalului de film Tenaris CineLatino în Zalău, Călărași și Câmpina, protecția mediului — ecOprovocarea, și integrare socială’, precizează Olivera Iezdimir.
Michelin și Silcotub sunt astăzi ‘motoarele’ economiei municipiului Zalău și chiar ale județului Sălaj. Cele două companii au contribuit la scăderea șomajului în municipiu în ultimii ani. Dacă în 2009 rata șomajului era de 3,48%, cu 1.669 de șomeri, în 2013 ea ajunsese la 2,16%, numărul celor fără un loc de muncă ajungând la 1.034. Una peste alta, performanțe economice cu care nu multe orașe din România se pot mândri.

2 Thoughts to “Anvelope Michelin și cele mai lungi țevi fără sudură din lume, produse la Zalău”

  1. Vasile dintre bile

    …da pompe pt.umflat anvelopele de pe rotile metrourilor tat Michelin produce?!

  2. johnny

    Am fost angajat la Michelin de un an sunt angajat al Silcotubului. E simplu de ce sunt aici nu am alte obtiuni, Zalaul este monopolizat de aceste doua firme internationale, nu prea gasesti un loc de munca sigur, bani primesti la fel la amandoua.intelegerea e sa nu isi ia una alteia angajatii.salariile ar fi ridicole daca nu ai lucra sambetele si duminicile.se lucreaza pe trei schimburi iar ritmul de lucru este maxim, nu prea ai chef de altceva dupa o zi de munca in oricare din aceste firme.Dar asta e ….dam inainte in orasul nostru plin de succes economic.

Leave a Comment